Innovatie binnen organisaties mislukt vaak, omdat het het bestaande businessmodel kannibaliseert. Maar volgens innovator pur sang en dé vrouw achter vernieuwende concepten zoals Knab, EnergieDirect en NLZIET, Rachelle van der Linden, is daar een simpele oplossing voor. 

“Zorgverzekeraars zijn een goed voorbeeld van organisaties waarbij innovatie vaak mislukt”, zegt ze in de podcastserie Aanjagers van Salesforce. “Die hebben vaak flinke innovatiebudgetten en ontwikkelen daarmee preventie initiatieven naast hun bestaande businessmodel. Maar eenmaal puntje bij paaltje stoppen ze vaak al na een of twee jaar met die initiatieven, omdat ze niet op de lange termijn te integreren zijn in de huidige systemen.” 

Durf letterlijk buiten het gebaande pad te stappen

Van der Linden pleit daarom voor initiatieven die buiten de organisatie worden opgezet. “Bij bijna alle succesvolle innovatie initiatieven waar ik onderdeel van ben geweest, hebben we niet de organisatie van binnenuit geïnnoveerd, maar zijn we juist iets compleet nieuws begonnen.”

“Neem bijvoorbeeld Knab, wat onderdeel is van Aegon of EnergieDirect dat onder de Eon groep valt. In beide gevallen wilden we het bestaande product aanpassen aan de veranderende wereld, waarin de consument meer transparantie zoekt en zelf online wil regelen”, legt ze uit in Aanjagers.

“Door de innovatie buiten de organisatie op te zetten, werden we niet beperkt door het bestaande DNA of de identiteit van deze organisaties. Het gaf ons een volledig vrij speelveld en daarom konden we ons echt focussen op het ontwikkelen van een nieuw product in plaats van aan de verwachtingen te hoeven voldoen die kleven aan zo’n grote merknaam. Ik raad daarom ook iedere organisatie aan om innovatie op deze manier te organiseren.”

Weet welke kernrol je speelt 

Inmiddels is Van der Linden niet alleen meer de bedenker van innovatieve business modellen, maar helpt ze ook andere innovators om de vernieuwende ideeën die zij hebben voor hun organisatie te realiseren. Over de methode die ze hiervoor ontwikkelde schreef ze het boek Kleur bekennen. 

“Als je als bedrijf kleur bekent, doorloop je een aantal stappen”, vertelt Van der Linden in de podcastserie. “Het begint met het doorgronden van wat je organisatie in de essentie is: inspirator, guider, facilitator of servicer. Door je rol helder te krijgen kun je gefundeerde en duurzame strategische keuzes maken, en leg je de basis voor het kompas waarmee je je organisatie op koers brengt en de toekomst in loodst. Maar wil je het echt goed doen dan moet je je onderscheidendheid in alles ventileren.”

Het niet scherp hebben wat je rol is, noemt de topvrouw als een van de meest voorkomende redenen dat innovatie in een organisatie faalt. “Ik noem dat ook wel het V&D probleem, bij die winkel krijg je geen gevoel, geen identiteit. De truc is om echt te durven luisteren naar wie je in de kern bent, dit vervolgens in alles uit te dragen en open te staan om je aan te passen aan de spelregels van vandaag en morgen. Dus durven veranderen.”

Werk samen met concurrenten

Het klinkt misschien controversieel, maar een van Van der Lindens belangrijkste adviezen is om samen te werken met de concurrentie. Ze noemt als goed voorbeeld NLZIET, waar 3 ogenschijnlijke concurrenten zijn gaan samenwerken om het Nederlandse antwoord op Netflix te maken. 

“Om je product en bedrijf relevant te houden in deze snel veranderende wereld is kruisbestuiving tussen verschillende bedrijven of zelfs industrieën key. Nu meer dan ooit moeten we vanuit dat collectief denken en dus ook de samenwerking opzoeken met bedrijven die je niet meteen bovenaan je lijstje hebt staan”, zegt Van der Linden. 

In de aflevering van Aanjagers legt ze niet alleen uit hoe je nu een succesvol innovatieproject opzet binnen je organisatie, maar ook hoe ze zelf werkt aan een platform om innovators van verschillende bedrijven en sectoren met elkaar te verbinden. 

Ontdek Rachelle van der Linden’s tips in de Salesforce podcastserie Aanjagers